Vans: al 50 jaar niet weg te denken

Wie kent Vans niet? Het Amerikaanse schoenenmerk dat inmiddels al vijftig jaar onafgebroken populair is bij skaters, maar eigenlijk bij alle jonge generaties. Het standaarddesign van de schoen is simpel en toch stijlvol: de witte band met vrij platte, stoffen bekleding.

De sneakerproducent maakt overigens al lang niet meer alleen schoenen, want het merk is inmiddels meer een soort lifestylemerk. Met aardig succes, want het bedrijf verkoopt jaarlijks miljoenen schoenen en andere kledingstukken.

Vans als lifestylemerk

Vans probeert zich, enigszins vergelijk met Converse, nadrukkelijk te profileren als een lifestylemerk. Hierbij richten ze zich vooral op de skate- en surfwereld en de alternatieve subcultuur in het algemeen. Zo sponsorde het merk al meer dan twintig jaar de Warped Tour, een rockfestival in de Verenigde Staten dat ontzettend populair is.

Ook worden regelmatig grote surf- en skateevenementen gesponsord door Vans. Dat je de kleding en schoenen van Vans vooral door deze groep gedragen ziet, is dan ook niet gek. Tegelijkertijd is de prachtige kleding al lang niet meer alleen voor deze groep alleen.

Naast de schoenen, zijn ook de rugzakken van Vans inmiddels erg populair. Zo populair, dat je in een gemiddelde middelbare- of universitaire schoolklas minimaal drie mensen met de tassen ziet.

Ook hier is het ontwerp even simpel als stijlvol: een platte, gekleurde stoffen bekleding.

Stijl en stevig

Je kunt als Vans-zijnde natuurlijk niet een skatemerk zijn als je kleding en schoenen niet tegen een stootje kunnen. Dat is precies wat de schoenen dan ook kunnen: ze zijn mooi, maar ook stevig.

Sterker nog, voor velen is het zelfs enigszins belangrijk dat de Vans schoenen er enigszins gebruikt uitzien. Het past helemaal bij het imago van het merk, iets dat je eigenlijk bij geen enkel ander merk ziet.

Vans zijn geen Vans als ze niet enigszins ‘gebruikt’ ogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *